Steeds vaker komt een organisatie of merk in de publiciteit omdat het zijn of haar logo verandert. Dit kan gaan om een grote verandering of juist een subtiele aanpassing. De redenen om een logo te veranderen zijn uiteenlopend.
Leestijd 3 minuten
1. Instagram, vanwege User Interface elementen van retro naar plat
Wie al geruime tijd het fotobewerkingsprogramma Instagram gebruikt, is het vast niet ontgaan dat Instagram in 2016 een compleet nieuw logo kreeg. Het logo, dat bestond een uit retro camera, werd vervangen door een platte vorm. Het kwam Instagram op kritiek te staan. Het bedrijf was hier duidelijk op voorbereid, want het had direct haar weerwoord klaar. Het vernieuwde logo past – naar eigen zeggen – veel beter bij de nieuwe User Interface elementen. De kritiek was overigens van korte duur, want gebruikers moesten gewoon even wennen. Ook snoerde de duidelijk verbeterde applicatie, met veel nieuwe functie, de criticasters de mond.
2. Philips heeft haar oude logo afgestoft en nieuw leven ingeblazen
Met het logo van Philips geven we een Nederlands tintje aan het artikel. In 2013 introduceerde Philips een nieuw logo dat wel heel veel leek op het aloude logo uit de jaren dertig. Het lijkt op een afgestoft oud logo dat in een nieuw jasje is gestoken. Het schildembleem met sterren (die verwijzen naar licht) en boog (die verwijst naar radiogolven) zijn behouden, maar hebben nu een moderne uitstraling die beter geschikt is voor digitale media en mobiele kanalen. Ook is er gekozen voor meer kleur, zodat het logo meer body krijgt en beter tot uiting komt bijvoorbeeld social media en drukwerk.
3. YouTube voegt beeldmerk toe voor bredere gebruiksmogelijkheden
In 2017 kreeg zowel de YouTube-app als de YouTube-desktop versie een behoorlijke make-over met veel nieuwe functies. Ook het logo bleef niet onaangetast en kreeg voor het eerst in 12 jaar een update. YouTube is afgestapt van de rode beeldbuis-achtige box waar het woord “Tube” in staat en heeft van de bekende Play-button het beeldmerk gemaakt. Het logo heeft een breder uiterlijk gekregen, maar zodra een platform erom vraagt wordt alleen het beeldmerk getoond. Zal het beeldmerk van YouTube in de toekomst ook zichtbaar worden op een afstandsbediening en daarmee de concurrentie aangaan met Netflix?
4. Converse legt meer nadruk op het beeldmerk
Het lijkt wel of 2017 het jaar was om het logo aan te passen, want ook Converse greep dat jaar aan om het logo te veranderen. Let op: het gaat hier puur om het bedrijf Converse en niet om het logo van de klassieke Converse All Stars sneakers. Het bedrijf heeft de ster uit het logo gehaald en er een los beeldmerk van gemaakt. Op deze manier kan het beeldmerk los gebruikt worden en is de combinatie met merknaam niet meer nodig. Dit vergemakkelijkt het gebruik van alleen het beeldmerk, bijvoorbeeld voor social media profielen. Ook op de schoenen van Converse zien wij dit beeldmerk steeds vaker terugkeren, zonder de tekst.
5. Starbucks ontdoet zich van merknaam
Starbucks Coffee, wie kent het niet? Sinds 2011 heeft deze koffieketengigant een nieuw logo. Ze hebben ervoor gekozen om de letters “Starbucks Coffee” samen met de kleur zwart in zijn geheel te laten vervallen. Als je het nieuwe logo met het oude logo vergelijkt, dan lijkt het nieuwe logo een ingezoomde versie van het oude. Hierdoor is de zeemeermin nog nadrukkelijker aanwezig en speelt Starbucks in op het feit dat men ook zonder naam wel herkent word. Het gerucht gaat dat Starbucks zich in de toekomst wil gaan richten op een andere markt, aangezien men ervoor heeft gekozen om het complete woordmerk “Starbucks Coffee” weg te laten.
6. UPS laat het pakketje vallen en kiest voor unieke huisstijlkleuren
UPS heeft door de jaren heen vele transformaties doorgemaakt. Ook het logo van de oudste koeriersdienst ter wereld moest eraan geloven. Sinds 2007 houdt UPS zich bezig met meer dan alleen het bezorgen van pakketten – het heeft zelfs een geheel eigen luchtvaartmaatschappij voor vrachtvervoer – en dus hebben ze ervoor gekozen het pakketje te verwijderen uit het oude logo. Hiermee kwam de nadruk op het schild te leggen waar ook nog eens een authentiek bruine UPS kleur overheen gegoten werd. Ten slotte kozen ze definitief om de afkorting UPS als bedrijfsnaam te voeren.
7. Domino’s is het logo ontgroeit door breder productaanbod
Een succesvol bedrijf groeit en verandert door de jaren heen. Zulke veranderingen kunnen een reden zijn om een logo te veranderen. Dit verhaal geldt ook voor restaurantketen Domino’s Pizza. In 2012 besloot Domino’s het woord “pizza” weg te gelaten, want Domino’s wil benadrukken dat het meer verkoopt dan alleen pizza’s. Ook is het woordmerk losgetrokken van het beeldmerk, zodat zowel het dominosteentje als het woordmerk een stevigere identiteit krijgen.
Je logo laten maken of herontwerpen?
Ben je net met je business gestart, maar heb je nog geen logo? Heb je wel ideeën, maar lukt het niet om ze te vertalen naar een daadwerkelijke branding? Of wil een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Dan ben je bij Flerque op de juiste plek. Wat je ook wilt, wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie.