Wat betekent acquisitie.
Acquisitie staat voor het verwerven of verkrijgen van nieuwe opdrachten. Acquisitie is een Latijns woord dat in het Nederlands vertaald wordt naar verkrijgen of aanwerven. De acquisitie behoort tot de salesactiviteiten van een organisatie. Wanneer acquisitie in een economische context wordt gebruikt betekent dit het aankopen van aandelen door een bedrijf van een ander bedrijf. Ook wordt het gebruikt als term voor het overnemen van een bedrijf.
Bij acquisitie spelen goede communicatievaardigheden een belangrijke rol, omdat potentiële klanten overtuigd moeten worden van het product dat een bedrijf aanbiedt. Als het product eenmaal wordt afgenomen, is het van belang dat de klant tevreden is en vaker wil samenwerken. Op die manier ontstaat een vaste klantenkring voor een bedrijf, dat op die manier is verzekerd van inkomsten.
Acquisitie kan worden onderverdeeld in koude en warme acquisitie.
-
- Koude acquisitie: Wanneer er geen bestaande band is tussen leverancier en potentiële klant is er sprake van koude acquisitie. De potentiële klant wordt ongevraagd benaderd. Meestal gebeurt dit telefonisch, vaak naar aanleiding van een verzonden brief of e-mail. Doordat particulieren of bedrijven de acquirerende partij vaak niet kennen of geen behoefte hebben aan het contact, wordt koude acquisitie als vervelend ervaren en is de methode vaak minder effectief.
- Warme acquisitie: Deze richt zich op bestaande relaties. Bestaande klanten krijgen een gerichte aanbieding. Dit kan zijn op initiatief van de leverancier, maar het kan ook zijn dat de warme acquisitie plaatsvindt aan het eind van een telefoongesprek door de klant. Warme acquisitie is doorgaans effectiever en leidt meestal tot een betere en langdurigere klantrelatie.
Acquireren is voor ieder bedrijf van levensbelang. Het hebben van een goede business strategie, zorgt ervoor dat er continu gewerkt wordt aan het opbouwen van nieuwe klantrelaties. Wanneer dit goed aanpakt wordt, droogt de handel nooit op en is het makkelijker om de concurrentie voor te blijven. De kracht van verkopers die dit goed kunnen, zit in sterke overtuigingskracht, goede argumentatie en de capaciteit om de behoefte van de prospect te achterhalen.
Kernwaarden Flerque.
Wat onze huidige klanten zeggen wanneer zij aan Flerque denken, bekijk ook onze Google Reviews
Ergens hulp bij nodig?
Je kunt ons bereiken via 070 449 46 95 en wij helpen je graag, mailen kan ook naar info@flerque.nl of laat hier een terugbelverzoek achter.