Dus je wilt het beste uit je Facebook advertentie campagne halen? Wij hebben 10 waardevolle tips voor je op een rijtje gezet. Als je deze punten verwerkt bij de volgende keer adverteren op Facebook dan is de kans op slagen alleen maar groter!
Facebook is een erg krachtige tool om jouw bedrijf, groot of klein, te promoten. Facebook biedt namelijk de mogelijkheid om contact te leggen met alle leeftijdscategorieën over heel de wereld. Met gemiddeld 50 minuten per dag aan app gebruik is dit heel interessant om jouw advertentie hier te tonen.
Waar gaan we het over hebben?
Leestijd 8 minuten
Marketeers proberen het gebruik van social media steeds meer te vergroten zodat wij steeds meer meetbare advertenties kunnen tonen. Zorg ervoor dat ook jij binnen Facebook zichtbaar bent want jouw doelgroep is er ook!
Met deze tips maken wij jouw reis door Facebook-advertentie-land zo aangenaam mogelijk. Let wel dat je ten alle tijden alles meetbaar maakt en dit ook goed blijft monitoren. Je bent immers opzoek naar zoveel mogelijk conversie. Mocht je vragen hebben na het lezen van dit blog, dan weet je ons te vinden!
Targeten van de juiste doelgroep
01 Doelgroep targeten via locatie
Wanneer je al vaker gebruik maakt van doelgroep onderzoeken dan weet je waar jouw klanten vandaan komen. Met de Facebook Locatie targeting optie wordt het gemakkelijk deze personen te bereiken.
De locaties zijn gebaseerd op het signaal van een mobiel, ip adressen, inchecken of gps op dat moment. Dus wanneer je op vakantie bent zal Facebook dit ook weten en advertenties voor die regio tonen, gerelateerd aan jouw locatie op dat moment.
Met Facebook ads kan je dus gebruikers targeten op plaatsen, steden of specifieke straten. Je kan een fysiek adres invullen in het zoekveld en iedereen de advertentie tonen die zich in de buurt hiervan bevindt.
Je kan je advertentie tonen aan:
- iedereen op deze locatie
- iedereen die hier woont
- gebruikers die hier recentelijk waren
- gebruikers die hier op reis zijn
Wanneer je iets wil verkopen is het verstandig om een plaats te kiezen die zorgt voor de meeste conversie. De optie voor reizigers gebruiken wij eigenlijk zelden, zij zullen toch weinig aandacht besteden aan jouw advertentie.
02 Doelgroep targeten op gedrag
Facebook biedt de mogelijkheid om jouw doelgroep met hele specifieke behoeftes te targeten.
Zoals je ziet heeft Facebook veel verschillende categorieën en daaronder subcategorieën. Door goed in kaart te brengen wat jouw doelgroep interessant vindt, welke telefoon zij gebruiken of wat voor betaalmiddel zij gebruiken kan je enorm gericht adverteren.
Maak hiermee verschillende kleine doelgroepen aan bijvoorbeeld: ondernemers die iPhone’s gebruiken, gamers die geïnteresseerd zijn in tablets of andere vergelijkbare doelgroepen. Door verschillende doelgroepen aan te maken kan je zien waar je de meeste conversie uithaalt. Levert een doelgroep uiteindelijk niks op sluit deze dan uit.
03 Splits je doelgroepen op in segmenten
Als je doelgroep heel Nederland is maak dan groepen aan per provincie of beter nog per stad. Zo kan je namelijk gemakkelijker groepen uitsluiten. Dit gaat je veel geld besparen op ten duur.
Na een periode van 2 tot 3 weken kun je evalueren welk segment de meeste sales of clicks opleverde. Goed lopende advertenties kan je vervolgens opschalen om meer conversie te creëren.
Natuurlijk is het zo: hoe meer groepen hoe meer geld voor het adverteren. Maar! Wanneer je op tijd groepen uitsluit die niet converteren zal je ook geen grote bedragen kwijt zijn aan die groepen. Zo kan je dat geld steken in advertenties die wel conversie opleveren. Wij raden aan om te beginnen met 1 euro per doelgroep per dag. Dus ook met een klein budget makkelijk uit te voeren.
Tip: Bericht promoten is niet hetzelfde als adverteren in Facebook. Bericht promoten moet je echt niet meer dan €25,- aan uitgeven! Doe je dat wel omdat je adverteren moeilijk vindt stop er dan meteen mee, het is weggegooid geld. Wij kunnen serieuze campagnes voor je opzetten vanaf €200,- per maand, neem contact met ons op!
Tips voor het ontwerpen
04 Vermijd de “Colgate glimlach”
Het is zo belangrijk om je eigen foto’s te gebruiken! Stockfoto’s bewijzen keer op keer dat zij het conversiepercentage naar beneden halen. Het grootste probleem van stockfoto’s is dat iedereen ze kan gebruiken, en als jij ze gebruikt dan gebruikt je concurrent ze ook. Daarbij kan iedere foto voor een ander promotioneel doeleinde gebruikt worden. Dit is niet goed wanneer je bezig bent met een sterke campagne op te zetten en je merk onder de aandacht wilt brengen.
Het voornaamste probleem is dat de mensen op de foto’s vaak onnatuurlijke en geforceerde emoties tonen in de meest vreemde houdingen.
Hoe vaak kom je nou iemand tegen met zo’n glimlach en zou jij iets van deze persoon kopen? Of zou jij inschrijven voor deze mailinglijst? Je wilt serieus genomen worden door je potentiële klanten. Wij raden het aan om te investeren in goede fotografie, het hoeft echt niet duur te zijn!
05 Gebruik realistische foto’s
Bedenk eens waarom mensen Facebook hebben? Om te kijken naar het leven van andere mensen die zij volgen. Als je foto’s laat maken zorg je ervoor dat deze een kijkje geven hoe mensen eruit zien wanneer zij jouw product of dienst gebruiken, dat is waarom mensen op Facebook zitten in eerste instantie.
Mochten wij je kunnen helpen met de juiste fotografie? Neem even contact op. Voor een nette prijs heb jij genoeg foto’s voor jouw volgende advertentie campagne!
06 Hoe geef je een advertentie vorm
Gebruik een afbeelding van 1200 x 628 pixels die je zelf op maat gemaakt hebt in een programma als Photoshop.
- Afbeelding; Test altijd verschillende advertenties met verschillende foto’s om erachter te komen welke foto het beste werkt. De afbeelding heeft namelijk grote impact op hoe een ad presteert
- Titel; Pak de aandacht van de gebruiker. Laat in 25 karakters weten waar de advertentie over gaat
- Text; Laat in de tekst weten waar de promotie over gaat. Dit kan een hele lange tekst zijn of juist een hele korte, dit verschilt per doelgroep. Ook hier raden wij aan te testen met meerder advertenties.
- Call to Action; Plaats altijd een call to action om het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Anders weet de gebruiker niet wat je van hem verwacht en dat bedenken ze zelf ook niet.
- Link omschrijving; Maak in een zin duidelijk wat de gebruiker kan verwachten na het klikken op de call to action.
- URL; houd de “display link” netjes, hooguit 1 woord na de slash.
Tips voor het opstellen
07 Stop met verkopen!
Dit is het beste advies wat wij kunnen geven ondanks dat het heel raar klinkt.
Tegenwoordig registreren onze hersenen zoveel advertenties dat wij ze gaan negeren. Als we een advertentie zien dan scrollen we door of we sluiten de pagina. Om deze reden gebruiken marketeers trucs om de conversie te doen stijgen of om de juist personen te benaderen. Één van deze trucs is het beïnvloeden van mensen door een oplossing voor een probleem te tonen. Met behulp van de juiste “neuromarketing” is een gebruiker sneller geneigd om een aankoop te doen.
Probeer een oplossing te verkopen en niet koud een product. Je zal zien dat je conversiepercentage veel hoger zal liggen.
08 Gebruik getallen in je titel
Pakkende of grappige Facebook advertentie titels zullen veel sneller de aandacht trekken! Wanneer significant meer de aandacht wilt hebben moet je getallen gebruiken in je titel, ook weer zo’n trucje.
Van binnenuit zijn wij onwijs nieuwsgierig en wanneer je de titel met cijfers vult wil iemand zien waar deze cijfers vandaan komen of op worden gebaseerd. Ik laat het je zien.
Welke titel trekt bij jou meer de aandacht? U kunt kiezen tussen:
- Hoe zorg ik met Facebook ads dat ik meer omzet draai?
- Hoe zorg ik met Facebook ads dat ik €1000+ omzet genereer?
Nou, welke heb je gekozen?
Door getallen toe te voegen maken we de boodschap makkelijker te onthouden en leggen we onbewust linkjes in onze hersenen. Hierdoor weet een gebruiker meteen wat het resultaat is van jouw product of dienst.
09 Test verschillende call-to-actions
Wanneer je gaat adverteren op Facebook zijn er talloze mogelijkheden om een advertentie op te zetten. Hier zullen wij later eens op ingaan. Maar ook bij het opbouwen van een advertentie zijn de mogelijkheden eindeloos. De call-to-action buttons hebben invloed op de CTR. Wij kunnen niet exact zeggen welk woord het meeste conversie oplevert maar dat iedere button verschillende cijfers oplevert is zeker.
- Contact met ons opnemen
- Downloaden
- Aanbieding claimen
- Offerte aanvragen
- Aanvangstijden bekijken
- Meer informatie
- Tijdstip aanvragen
- Menu bekijken
- Shoppen
- Registreren
- Abonneren
- Meer bekijken
- Game spelen
- Nu luisteren
- Nu aanvragen
- Nu boeken
De keuze hangt natuurlijk af waarvoor je gaat adverteren. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt is de keuze voor shoppen heel erg logisch. Maar wees creatief en lijdt de bezoeker eerst naar een pagina voor meer informatie. Als de bezoeker geïnteresseerd is dan koopt hij of zij vanzelf een product.
10 Meten, meten en nog eens meten!
Een advertentie is tegenwoordig niet geslaagd wanneer er super veel likes op je pagina zijn binnengekomen, deze tijd is inmiddels voorbij. Wanneer je super veel likes krijgt maar geen aankopen dan is je advertentie niet geslaagd en wat heb je er dan aan?
Kill deze ads na een aantal dagen en focus op doelgroepen en/of advertenties die wel conversie opleveren. Hiernaast is het belangrijk dat je de ROI of ROAS return of ad spend in de gaten houdt. Als je 1 product verkocht hebt voor € 100,- en je kosten voor de advertentie waren € 90,- dan heb je maar € 10,- “winst”. Als je dan je stockfoto’s, tijd en belastingen daar nog vanaf moet halen is de kans groot dat je niks over houdt.
Om deze redenen adviseren wij altijd om rekening te houden met een marketingbudget en regelmatig te evalueren of je goed bezig bent.