Er heerst onder (midden) kleine bedrijven veelal onwetendheid of branding nou wel zo nodig is. Maar bedenk dat je jezelf bewust of onbewust identificeert met allerlei merken. Zo heb je ongetwijfeld een voorkeur voor Media Markt of BCC of voor Domino’s of New York Pizza. Dat is een strategie van het bedrijf die zij doorvoeren door middel van neuromarketing, daar later meer over. Helaas denken kleine bedrijven vaak veel te makkelijk over branding: “dat is toch iets voor grote bedrijven met mega budgetten”. Hierdoor blijft het vaak bij een simpel logo en een simpel visitekaartje. Doordat er juist zoveel concurrentie is voor kleine bedrijven is branding nog belangrijker! Als je wilt groeien is een goede branding erg belangrijk, of blijf jij liever die dertien in een dozijn? Lees het hier!
Waar gaan we het over hebben?
Leestijd 8 minuten
Merk, branding, logo, huisstijl?
Wat is nou precies het verschil tussen deze marketingtermen? Wij houden ervan om het simpel te houden voor de ondernemer! Als jij op zoek bent naar een sterk merk dan moet je goed begrijpen waar je aan moet werken. Want die marketeers maken je het er niet makkelijker op.
Merk
Dat is hoe je doelgroep echt over jouw product of dienst denkt. In de ideale situatie zijn merk en branding aan elkaar gelijk, maar dat is niet altijd zo. Merk wordt dan ook wel brand genoemd.
Branding
Actief jouw bedrijf onder de aandacht brengen van jouw doelgroep. Hierbij is het gevoel erg belangrijk om een bepaald beeld te schetsen bij de klant. Door middel van de juiste tone of voice probeer je jouw diensten of producten aan de man te brengen. Branding is echter veel meer dan een logo!
Logo
Wat is dan het verschil tussen een logo en branding? Het logo zorgt ervoor dat jouw bedrijf een visuele identiteit krijgt van jouw merk. Je kiest een bepaalde stijl uit waarin jij je identificeert en die moet je vervolgens uitwerken op alles waar een logo op kan.
Huisstijl
Dit bestaat uit drie elementen: communicatie, design en gedrag. Je wilt een stijl kiezen om je merk op een zo aantrekkelijk mogelijke manier te presenteren. Dit voer je vervolgens door op alles wat jouw branding kan versterken: Website, briefpapier, enveloppen, stickers, roll up banners, advertenties, bedrijfsauto’s en ga zo maar door. Zolang het maar 1 geheel is en des te meer voorwerpen jouw huisstijl dragen des te meer jouw bedrijf een identiteit krijgt. Net als die grote bedrijven met mega budgetten.
Goed voorbeeld: We rijden allemaal in een auto en weten dat het slecht is voor het milieu. Denk bij dit voorbeeld eens aan Shell, we tanken er allemaal wel eens terwijl wij dondersgoed weten dat het niet goed is voor het milieu. Toch merk je dat Shell erg druk bezig is met verantwoorde brandstoffen en het imago te verbeteren door windmolens en bomen te “planten”.
Merk Slecht voor het milieu
Branding Bomen planten, windmolens plaatsen, innovatie op waterstof gebied. #sustainability #makethefuture enz.
Je merkt dus dat hoe klanten over je merk denken en het beeld dat jij wilt creëren soms erg ver uit elkaar ligt. Als je kijkt naar het voorbeeld van Shell lijkt het zelfs onbegonnen werk om die perceptie van de klant te smeden. Maar toch is er een reden voor al die moeite, d.m.v. een goed logo in een goede huisstijl kan je op de juiste manier jouw merk “branden”.
Mensen zijn gecompliceerde wezens, of toch niet?
Al jouw verschillende ervaringen uit het verleden zorgen ervoor dat je een beeld vormt voor alles wat je ziet. Deze ervaringen komen uit je gedrag, omgeving, uit je opvoeding of onderwijs. Ons brein is dol op orde, sterker nog we geven (on)bewust alles heel graag een labeltje. Het klinkt misschien heel moeilijk om daar invloed op uit te oefenen maar met branding is een hoop mogelijk! Voor starters is het net even iets makkelijker dan voor bestaande ondernemingen.
Startende ondernemingen
De meest luxe positie wat branding betreft. Mensen hebben nog geen mening kunnen vormen over jouw merk omdat het simpelweg nog niet bestaat. Dat biedt uiteraard enorm veel kansen voor de branding! Wanneer je met de branding gaat beginnen moet je echt rekening houden met de volgende aspecten:
Doelgroep
Leer je doelgroep kennen en weet wat ze bezig houdt. Als je je doelgroep begrijpt, kun je je branding hierop afstemmen. Probeer er achter te komen welke taal jouw doelgroep spreekt. 1 van de beste manieren die wij gebruiken is het bekijken van reviews van concurrenten. Bestudeer dan niet wat er precies niet goed gaat bij de concurrent maar bestudeer welke woorden klanten gebruiken. Zowel positieve als negatieve reviews zijn van onschatbare waarde.
Positionering Branding is vertrouwen en vertrouwen zorgt voor klanten. Maar hoe positioneer je jouw bedrijf nou het beste voor jouw klant. Zorg dat je keuzes maakt is de beste tip die ik kan geven, je moet niet iedereen willen bedienen. Media Markt is van origine een elektronica winkel. Wanneer zij schoenen zouden gaan verkopen zou je dat dan daar doen of ga je liever naar een schoenenwinkel? Juist, de schoenenwinkel biedt veel meer keus in modellen en maten. Dit heeft alles te maken met de positionering, ben je een elektronica winkel dan blijf je een elektronica winkel.
Online en offline
Als online marketing bureau zouden wij altijd aanbevelen om online te zijn en het meeste digitaal te doen. Maar de kracht van offline is nog steeds erg belangrijk om mee te nemen in je communicatie. Je wil buiten social media ook op de momenten dat het publiek het niet verwacht “top of mind” zijn. Denk aan bestickering van een auto of een gigantisch billboard langs de snelweg. Hierdoor maak je jouw merk tastbaar en creëer je een vorm van herkenning. Wij mensen zijn zo “gecompliceerd” dat wij pas een aankoop doen tussen de 7e en 12e interactie met het merk.
Stel jezelf als starter de vraag wat je binnen een aantal jaar bereikt wilt hebben. Iedere beslissing die je nu neemt is een eerste stap richting jouw doel. Wil je over 5 jaar een gevestigde naam hebben? Dan is investeren in goede branding op dit moment het best wat je kan doen.
Bestaande ondernemingen
Ben je inmiddels al een aantal jaar bezig met jouw onderneming dan is een rebranding wat lastiger. Neem Overtoom maar eens als voorbeeld. Een enorm merk met heel veel naamsbekendheid en een top slogan: “Tuut Tuut, dat is snel dat lijkt Overtoom wel. Veranderd in Manutan, daar waar de slogan nog heel vaak over de lippen ging hoor je nu nooit meer wat van dit bedrijf. Belangrijk in deze positie is dat je goed kijkt welke waarde aanspreekt bij je doelgroep. “Wat vindt mijn klant nu echt belangrijk aan mijn merk?” Deze waarde moet je vervolgens in het achterhoofd houden bij een eventuele rebranding.
Is het vertrouwen in jouw merk weg? Dan moet je ervoor zorgen dat jouw negatieve perceptie omgezet wordt in een positief beeld. Dit kost meestal veel tijd en geld maar is soms onvermijdelijk om jouw bedrijf een boost te geven die het nodig heeft. De focus moet dan liggen op public relations, want je wil laten zien dat het nu anders is dan voorheen. Zet in op een nieuw logo, huisstijl en vorm van communicatie op bijvoorbeeld social media. Hou vol en ga op één lijn verder, alleen zo krijgen steeds meer mensen vertrouwen in je (vernieuwde) merk.
Een eerste indruk maak je maar één keer
Je kent het wel, de eerste 7 seconden vormen de basis van een blijvende mening. Dit werkt ook zo met merken of je het gelooft of niet. Denk maar eens aan de kleding die je aan hebt. Je kan 10 verschillende zwarte t-shirts op een rij leggen. Je zou denken dat je dan de goedkoopste zou kopen toch? Maar wat nou als 1 van de t-shirts van beter materiaal is zodat het duurzaam is? Wat als een van de zwarte shirts zonder kinderarbeid gemaakt is? En wat nou als een vriend van jou een goede ervaring heeft met één van de merken? Je zou toch denken dat je ‘objectief’ een keuze zou maken, want zeg nou zelf een zwart t-shirt is een zwart t-shirt.
Branding is dus meer dan die huisstijl en een logo ontwerpen, het bepaalt waar je voor staat. Welke richting je vaart met je bedrijf of hoe je omgaat met je klanten en omgeving. Waar je advertenties plaatst en welke “tone of voice” je gebruikt op social media.
Een goede branding hangt samen aan je doel, visie, missie en waarden van je bedrijf. Beantwoord onderstaande vragen eens voor jezelf :
- Wat willen we bereiken?
- Wat is onze visie voor de toekomst (10 jaar)?
- Welk ‘probleem’ lossen wij op voor onze doelgroep?
- Hoe wil ik omgaan met mijn klanten, medewerkers en omgeving?
- Hoe handelen wij onze after sales af?
Misschien hele saaie vragen maar als je hier niet een duidelijk antwoord op kan geven dan moet je je afvragen of jouw branding op dit moment wel het juiste is? Als je antwoord kan geven op deze vragen is het veel makkelijker om beslissingen te nemen.
Het is net als koken, je moet eerst alle ingrediënten kopen, snijden, wegen, verwerken en verwarmen. Misschien niet het leukste gedeelte maar wel noodzakelijk om heel lekker te eten. Een goede voorbereiding levert nog altijd het beste resultaat. Daarom gaat de ontwikkeling van een sterke branding ook niet over één nacht ijs.
Wil jij als klant een nummer zijn of als individu behandeld worden?
Dat dacht ik al.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar verplaats je in je klant. Bedenk hoe jij behandeld zou willen worden en maak het persoonlijk. Mensen doen veel liever zaken met de persoon achter het merk dan met een onbekende. Dat komt puur door de angst dat een aankoop mis kan gaan. Dan moeten we iemand kunnen bellen. Het gevoel dat er een persoon klaar staat voor je geeft een goed gevoel. En precies tijdens dat gevoel moet je je dienst of product verkopen.
Het is erg belangrijk dat jij een goede reden biedt om verbinding te voelen met jouw klant. Alleen hierdoor maak je de kans groot dat passieve klanten veranderen in actieve klanten. Met andere woorden verder in het aankoopproces komen. Veel onderzoeken tonen aan dat ons emotionele brein meer stuurt op een aankoop dan ons rationele brein. Dus aan de slag met die branding/communicatie!
Een goede voorbereiding is het halve werk. We beginnen meestal met een concurrentieanalyse om te kijken wat er speelt binnen jouw branche. Vervolgens gaan we jouw bedrijf voorzien van een logo om uit te stralen wat je wil bereiken en een bepaalde emotie op te roepen bij de doelgroep. Na het ontwikkelen van het logo volgt de huisstijl, het meest belangrijkste voor de communicatie van jouw merk. Hierbij moet je vooral niet besparen op het drukwerk, want zoals ik al zei de eerste indruk maak je maar één keer en deze kosten hoef je niet vaak te maken.
Hieronder een lijst met basis uitingen waar je zeker het meeste van moet hebben om een begin te maken voor een sterke branding.
Offline uitingen
- Posters & flyers
- Briefpapier
- Enveloppen
- Visitekaartjes
- Cadeaubonnen
- Brochures
- Notitieblokken
- Presentatiemappen
- Vlaggen
- Banners
- E-mail protocol
Online uitingen
- Website
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Social Media
- Online advertenties
- Contentmarketing
- Bloggen (extern en intern)
Laat niet een website maken voor een paar duizend euro om vervolgens te besparen met een paar tientjes door een visitekaartje bij VistaPrint te maken. Die persoonlijke touch moet doorgevoerd zijn in je volledige communicatie. Zorg ervoor dat je dit werk dan ook uitbesteed aan een professional en heb vertrouwen in dit bureau. Marketing bureaus willen niets liever dan jouw bedrijf zo succesvol mogelijk maken. Dit levert voor hun namelijk ook weer goede mond tot mond reclame op. Iets waaruit iedereen nog altijd de meeste klandizie haalt. Bespreek je voorkeuren met jouw professional en zorg dat jullie een goeie klik hebben met elkaar. Dit werk berust namelijk grotendeels op vertrouwen.
Bekijk eens onze website, wij slaan graag een brug tussen de branding van het merk en jouw doelgroep. Samen zetten wij jouw bedrijf op de kaart en steken we boven de concurrentie uit!