Geen werk, geen geld. Geen geld, geen eten. Daarom wil jij zo hoog mogelijk in Google zichtbaar zijn met jouw website. Dus ga je bloggen, want iedereen doet toch “dat bloggen”? Hoe meer teksten ik op mijn website gooi met zo vaak mogelijk mijn zoekwoorden waarop ik gevonden wil worden erin hoe beter! Helaas Google is tegenwoordig een stuk slimmer dan dat.
Waar gaan we het over hebben?
Leestijd 6 minuten
Gaan bloggen omdat het goed is voor Google moet vanaf nu niet meer jouw uitgangspunt zijn.
Volgens de statistieken van WordPress plaatsen we gemiddeld iedere dag wereldwijd ± 4 miljoen blogposts op het wereld wijde web. Dit kan niet allemaal even waardevolle content zijn. Hoe spring jij hier nou tussenuit als je geen interessante teksten schrijft. Google zegt het volgende over het creëren van waardevolle content waarmee je kan scoren in Google:
Maak je site interessant en nuttig
Interessante en nuttige content kan een grotere invloed op je website hebben dan enige van de andere factoren die hier worden besproken. Gebruikers weten of iets goede content is zodra ze de content zien en willen mogelijk andere gebruikers hiernaartoe verwijzen. Dat kan bijvoorbeeld via blogposts, social media, e-mail, forums of andere manieren. Organische of mond-tot-mondreclame kan de reputatie van je site verder ontwikkelen via gebruikers en Google, en dat is vrijwel nooit mogelijk zonder content van hoge kwaliteit.
Teksten schrijven voor je website moet je doen omdat je het leuk vindt. Bloggen is leuk. Dat vinden wij ook. Je hebt vast wel eens gehoord van het gezegde “Content = King”. Zolang het een goed artikel is ja. Want met een interessant blog kan jij laten zien dat je kennis in huis hebt en die
kennis moet je willen delen met jouw doelgroep. Naar mate jouw bezoekers langer op je website blijven wordt jouw “bounce percentage” lager. Dit is tegenwoordig een van de belangrijkste graadmeter voor Google om te bepalen of je een waardevolle website hebt. Dus schrijf vooral
webteksten die jouw bezoekers willen lezen.
01 Een tekst schrijven anno 2019 doe je voor jouw doelgroep!
Hoe kom ik er nou achter wat mijn doelgroep wilt lezen? Allereerst probeer je er achter te komen wat jouw doelgroep interessant vindt. Schrijf alle trends en ideeën op die je direct te binnen schieten of zoek op verschillende fora op wat hen bezig houdt. Heb je een onderwerp gevonden dan kan je gebruik maken van een hele handige tool genaamd “Answer the Public“. Zoals de naam al zegt ga je antwoord geven op de vraag van jouw bezoeker. Je vult in deze tool het onderwerp in en je krijgt een aantal perfecte vraagstellingen die aansluiten bij de interesses van jouw doelgroep. In combinatie met een goed zoekwoordenonderzoek weet je zeker of jouw potentiële klanten hierop zitten te wachten.
Tip: Leer goed je doelgroep kennen door te zijn waar zij zich bevinden. Lees verschillende reacties op verschillende fora of lees beoordelingen van concurrenten geschreven door jouw doelgroep. Zo weet je precies welke tone of voice je moet hanteren in je volgende tekst!
02 Weet waar je over schrijft en maak het aantrekkelijk
Je hoeft niet altijd een lange blog te schrijven om een goed stuk te schrijven. Er is ook geen ideale lengte zoals vaak gesuggereerd wordt. Een webtekst krijgt niet meteen de hoogste score van Google wanneer het minimaal 1000 woorden bevat. Af en toe is het super om een monsterblog te plaatsen, mits dit blog van onschatbare waarde is voor de lezer.
Zorg dat je als schrijver op de hoogte bent van de laatste ins en outs over het onderwerp waarover je gaat schrijven. De content moet relevant zijn voor de doelgroep en echt de aandacht weten te trekken. Het vaak schrijven over dezelfde onderwerpen is ook niet per definitie beter omdat Google dan weet op welke zoekwoorden je wil scoren. Het gaat erom dat je je lezer weet te pakken.
Een goede afwisseling van korte en lange alinea’s in combinatie met afbeeldingen zorgen ervoor dat het lekker leesbaar is. Door video toe te voegen zal Google inzien dat er meer tijd gestoken is in het maken van de content. Dit zorgt er, anno 2019, voor dat een pagina beter presteert in de zoekmachine.
03 Hoe krijg ik dan meer leads?
Door consistent te zijn in het bloggen creëer je een bepaalde openheid richting jouw bezoeker c.q. klant. Hierdoor zal een bezoeker vaker terug keren en is de stap naar het invullen van het contactformulier kleiner. Dit maakt het verschil tussen schrijven voor Google of voor de bezoeker.
Relevante content versus zoekwoorden geoptimaliseerde tekst. Een nieuw blog is perfect moment om waardevolle berichten op social media te delen. Hierdoor creëer je een moment om jouw merk weer even onder de aandacht te brengen. Uit onderzoek blijkt dat een potentiële klant tussen de 5 en 12 interactie momenten nodig heeft voordat hij of zij uiteindelijk converteert. Hoe vaker jouw website/bedrijfsnaam zichtbaar is hoe beter. Wanneer je dit vervolgens koppelt aan waardevolle content is dit een match made in heaven!
04 Maar hoe kom ik dan hoger in Google met mijn teksten?
Waar je niet over schrijft daar kan je ook niet op gevonden worden. Dus in die zin heeft het zeker zin om teksten te schrijven voor Google, zolang het maar relevant is. Google heeft één taak en dat is haar gebruikers het beste antwoord (website) geven op hun vraag (zoekterm).
- Schrijf makkelijk te lezen tekst
De content moet gemakkelijk te lezen zijn. Iedereen heeft tegenwoordig haast en het sluiten van de webbrowser is zo gedaan. Zet geen tekst in afbeeldingen of andere tekstuele fouten. - Maak nieuwe unieke content
“Duplicate content” is een van de vervelendste penalty’s die je van Google kan krijgen. Niet alleen Google prikt hier doorheen maar ook je bezoeker valt dit op. Copycats hebben we al genoeg in deze wereld. - Optimaliseer content voor bezoekers en niet voor zoekmachines
Je behaalt betere resultaten wanneer je de content optimaliseert voor de bezoeker i.p.v. voor Google. Schrijf dan ook vooral niet misleidende teksten om zo meer bezoekers binnen te halen. Zoals hier boven beschreven prikt Google daar doorheen! - Maak goed gebruik van intern linken
Links zijn een belangrijk onderdeel van een goede SEO strategie. Door intern te linken verdeel je “linkjuice” over andere pagina’s. Wanneer een pagina goed scoort en je linkt naar een nieuw blogitem dan zal deze nieuwe pagina sneller autoriteit opbouwen. Intern linken doe je niet voor Google maar om de gebruiker verder te helpen met lezen. - Gebruik duidelijke kopteksten
Misschien voor vele van jullie een open deur maar zorg ervoor dat je gebruik maakt van koppen en tussenkopjes (H1,H2,H3,H4). Niet om Google blij te maken, maar om de leesbaarheid voor je bezoeker te vergroten. - Alt tags toevoegen aan afbeeldingen
Wanneer je afbeeldingen goed hebt geoptimaliseerd door het gebruik van “Alt tags” worden ook die beter vindbaar in Google. Hierdoor kan je ook meer verkeer naar jouw website krijgen. Let er wel op dat je de afbeeldingen op de juiste grootte maakt, grote afbeeldingen zorgen voor vertraging. - Snelheid van de website optimaliseren
Wanneer de snelheid van de website traag is ziet Google dit als vervelend voor haar gebruikers. Daardoor zal jouw website niet het beste antwoord zijn op de zoekterm en dus lager in de zoekresultaten verschijnen. - Meld je nieuwe pagina aan bij search console
Nodig Google uit om langs te komen en je pagina te indexeren. Wanneer je regelmatig iets nieuws plaatst komt Google vaker jouw website bezoeken. Dan neemt hij meteen de hele website even mee. Zo’n verzoek kan je indienen bij Google Search Console. - Zorg voor goede backlinks naar jouw beste artikelen
Goede artikelen verdienen zelf hun backlinks. Dat is de voornaamste reden waarom je moet schrijven voor je doelgroep en niet voor de Google robot. Deze backlinks kan je een handje helpen door andere (branche gerelateerde) websites op de hoogte te stellen van jouw stukje content. - Maak gebruik van een goede description metatag
Als je gebruik maakt van WordPress zou je een plugin als Yoast kunnen gebruiken. Hierin kan je precies zien hoe jouw website zichtbaar is in de zoekresultaten. Schrijf hier dan ook een aantrekkelijk stukje tekst voor om bezoekers te “lokken” naar jouw website.
Bloggen is vooral leuk!
Het inzetten van blogs in je SEO strategie is een prima zet om hoger te komen in de zoekresultaten. Houd echter altijd de bezoeker in gedachte en voorzie hem of haar dan altijd van waarde. Met deze tips weet ik zeker dat je goede content weet te schrijven die vanzelf gaat scoren in de zoekresultaten van Google.