Hoe kan het gebruik van WhatsApp business zorgen voor groei?

Met bijna 12 miljoen gebruikers op WhatsApp is deze app op ruim 90% van alle smartphones in Nederland geïnstalleerd! Vandaag komt dan eindelijk WhatsApp Business uit voor de iPhone en dit zal resulteren in een enorme boost in het zakelijk gebruik. Het was tot op heden alleen beschikbaar voor Android en hiervan hoor ik succesvolle verhalen. Ik verwacht dan ook dat veel bedrijven binnenkort gebruik zullen maken van deze dienst. Ik voorspel dat dit over een paar jaar niet eens meer weg te denken is als hét communicatiemiddel voor midden- en kleine bedrijven.

WhatsApp cijfers 2018
Volgens onderzoek Coosto

01 Waarom zou ik de WhatsApp business app gebruiken?

Voorop staat dat het zeer laagdrempelig en makkelijk in gebruik is. Zoals je hierboven in de statistieken ziet biedt WhatsApp een enorme kans om in contact te komen met je doelgroep. De kans is namelijk erg groot dat jouw doelgroep WhatsApp gebruikt. Als bedrijf zijnde is het mogelijk om vanuit een vast nummer berichten sturen via WhatsApp. Op die manier ga je natuurlijk helemaal met de tijd mee. Minuten lang in de wachtrij hangen is hierbij meteen verleden tijd.

Deze app biedt tevens de mogelijkheid om automatische antwoorden in te stellen d.m.v. de business api. Met een slash gevolgd door een letter kunnen bedrijven standaardantwoorden versturen, zonder telkens opnieuw te typen. Een bericht sturen vanuit de browser met “WhatsApp Web” maakt het zakelijk whatsappen nog gemakkelijker!

Whatsaap business onderweg
Het gemak van het bedienen van je klanten onderweg

Naast het gemak, om snelle antwoorden klaar te hebben voor jouw klanten, biedt WhatsApp ook een nieuwe vorm van exposure. Ik verwacht namelijk dat in de toekomst een potentiële klant eerst zal onderzoeken of een bedrijf gebruik van WhatsApp Business maakt of niet. Als jouw bedrijf geen gebruik maakt hiervan maar jouw concurrent wél dan verwacht ik dat de klant sneller de keus zal maken voor de ander. “Zij zullen wel iets te verbergen hebben.” of “Die zijn slecht bereikbaar, laat maar.” Precies dezelfde gedachte die wij hebben wanneer er geen telefoonnummer op de website staat.

Zie deze app vooral als huge opportunity in je online marketing en zorg ervoor dat je de juiste instellingen in “bedrijfsinstellingen profiel” hebt gemaakt. In dit bedrijfsprofiel kan je namelijk al je bedrijfsinfo kwijt en zie dit profiel dan ook als een nieuw kanaal in het social media landschap. Vergeet niet dat een goede customer experience begint bij de klantenservice, maak dit voor jezelf dan ook geen struikelblok.

Kansen van WhatsApp Business

02 Conversational Marketing komt helemaal terug!

Gesprekken voeren met jouw doelgroep wordt door de komst van WhatsApp business nog belangrijker dan dat het al was! Niks nieuws natuurlijk maar de manier waarop je een gesprek voert veranderd heel snel. Het draait natuurlijk allemaal om het inspelen op de wens van je doelgroep. Door met ze in gesprek te gaan kom je erachter wat de behoeftes zijn.

Stel je voor dat een product uitverkocht is in jouw webshop? Hierdoor kan je even snel “een WhatsApp sturen” vanuit je eigen vaste nummer dat de nieuwe levering eraan komt. Wel zo persoonlijk. Klachten afhandelen gaat vanaf nu niet meer met informele mailtjes over en weer, nee direct persoonlijk contact. Breng jouw klanten op de hoogte met statusupdates van orders of taken die je uitvoert. Marketing gaat immers om het binden van klanten aan jouw merk. Afspraken maken, coachen, een stukje service of marketing campagnes: mogelijkheden genoeg! Voor de mkb’ers onder ons een uitgelezen moment om de website weer eens aan te pakken.

Voor een goede relatie met jouw klant is het van belang hier een persoonlijke band mee te creëren. Alleen op deze manier zullen zij loyaal worden aan jouw merk!

Als gewone gebruiker veel sneller antwoord krijgen

03 En ik dan, de “gewone gebruiker”?

Als consument zal je hier niets voor hoeven doen, want waarschijnlijk heb je WhatsApp al op je telefoon staan. Op het moment van schrijven zijn er nog maar weinig websites die gebruik maken van een “WhatsApp button”. Maar zoals ik al zei: nu de iPhone app is gereleased zal je op steeds meer websites een “WhatsApp button” tegen komen. Zodra je hierop klikt opent (web) WhatsApp vanzelf en kan je direct beginnen met chatten, wel zo makkelijk!

Contact met ons via WhatsApp? Heel eenvoudig, klik in de footer op WhatsApp logo of via onderstaande link!
WhatsApp contact

De kosten van deze tool? Op het moment van schrijven is het gratis. Maar in de toekomst zal het verdien model van WhatsApp liggen bij de zakelijke gebruiker. Het moeder bedrijf Facebook heeft WhatsApp overgenomen voor “slechts” 19 miljard euro, dit willen ze vast graag terug verdienen.

Nadelen
  • Nog een communicatie app
  • Klanten verwachten snel antwoord
  • 24 uur bereikbaar zijn?
  • Verwachtingen ook waar maken
Voordelen
  • Zakelijk en privé gescheiden houden
  • Laagdrempelig contact leggen
  • Sneller bij de doelgroep
  • Interactieve FAQ

Ook een WhatsApp button op de website?

Overtuigd van de kansen die WhatsApp biedt voor jouw business?
Neem gerust contact op en misschien kunnen wij je de goeie richting in helpen!