Zelf zoekwoorden onderzoek doen; vind de juiste zoekwoorden!

De meeste ondernemers houden er niet van om zoekwoorden onderzoeken uit te voeren. Maar het geeft je onwijs veel waardevolle inzichten op meerdere vlakken dan alleen voor SEO en SEA. Zo’n onderzoek kan een hele uitdaging zijn vooral met alle verschillende middelen en tools. In dit artikel ga ik je alle handvatten geven om erachter te komen waar jouw doelgroep naar zoekt. Op deze manier gaan we jouw website waardevoller maken om zo hoger in Google te komen.

Zoekwoorden onderzoek doen

01 Content schrijf je voor jouw bezoeker

Het is goed om te beseffen dat niet iedereen een potentiële klant kan zijn. Wanneer je teksten gaat schrijven is het van belang dat je jouw doelgroep heel specifieke maakt. Dan heb ik het niet over hoe oud iemand is of het geslacht maar over zijn of haar interesses. Er zijn namelijk talloze onderwerpen waar je over kan schrijven! Maar niet alles is per definitie de juiste content voor jouw doelgroep. Hoe kan je nou het beste beginnen met het leren kennen van jouw doelgroep? Het antwoord is voor de hand liggend, hiervoor kan je namelijk het beste je huidige klanten gebruiken. Stel jezelf hiervoor bijvoorbeeld deze vragen:

  • Met welke problemen of behoeftes kloppen jouw huidige klanten nu bij jou aan?
  • Waar ontstaat veel onbegrip bij jouw klanten na oplevering van jouw dienst of product?
  • Op welke (vak)websites zijn mijn klanten actief?

Deze drie gemakkelijke vragen geven je niet alleen inzicht in de customer journey die jouw doelgroep aflegt. Maar het laat vooral zien welke taal jouw doelgroep spreekt. Dit is perfect voor het schrijven van de juist tekst voor een landingspagina, blog item of sales page. Voorop staat dat je deze personen zoveel mogelijk waarde wilt bieden, daar zal Google jou dan ook eenmaal voor belonen.

Dus de eerste stap: leer je markt goed kennen om zo de behoefte te bepalen van jouw doelgroep. Waarom zoekt men op bepaalde termen? Wat verwachten ze? Hoe sterk is de concurrentie en wat kan ik hieruit opmaken.

02 Voor welke zoekwoorden moet ik kiezen?

Voordat we enkele tools gaan gebruiken leg ik eerst uit voor welke zoekwoorden je moet kiezen. Ik gebruik liever niet het woord “zoekwoorden” maar “zoektermen”. Om de simpele reden dat je de associatie bij “zoekwoord” legt bij het enkelvoud. Hierin schuilt ook een van de grootste beginnersfouten van zoekmachine optimalisatie die men maakt. Vaak kiest men ervoor om te willen scoren op zoekwoorden met het hoogste zoekvolume. Het zoekvolume is het aantal zoekopdrachten per maand dat er op die combinatie gezocht wordt. Natuurlijk is het mooi om je pagina zichtbaar te maken op een combinatie waarin veel gezocht wordt. Maar daar ligt dan ook meteen de meeste concurrentie op de loer. De kans dat je een toppositie te pakken krijgt op zo’n “short-tail” zoekopdracht is nihil (of je moet er honderden uren in stoppen).

Long tail vs short tail

Short tail (30% van alle zoekopdrachten)

Short tail zoekopdrachten zijn heel algemeen en hebben een hoog zoekvolume. Deze zoektermen bestaan uit 2/3 woorden of minder. Ondanks dat het veel bezoekers op kan leveren is het, qua tijd en kosten, niet slim om hierop te focussen. Een goede positie bemachtigen is hierbij een lastige opgave.

Voorbeelden van short tail zoektermen: Fiets kopen, vakanties, kleding kopen of attractiepark.

Long tail (70% van alle zoekopdrachten)

Een long tail zoekopdracht gaat dieper in op de wensen van jouw doelgroep. Deze zoektermen bestaan vaak uit meer dan 3 woorden. Het is een veel specifiekere vraagstelling waar jij het beste antwoord op moet geven. Er is echter minder concurrentie te vinden en het conversie percentage ligt vele malen hoger. Het optimaliseren hiervoor gaat sneller en een toppositie behalen wordt een stuk realistischer.

Voorbeelden van long tail zoektermen: Een blauwe herenfiets kopen, Vakantie naar spanje in augustus, Blauw heren t-shirt of Toegangsticket Walibi.

Iedereen binnen jouw niche wil de hoogste positie met een bepaald zoekwoord. Je pagina’s kunnen nog zo goed zijn geoptimaliseerd maar als jouw concurrent bijvoorbeeld meer backlinks heeft zal je het afleggen. Daarom is het kansloos om als MKB’er of ZZP’er tegen een groot concern op te willen boksen met een short tail zoekwoord. Richt je in plaats hiervan op specifieke behoefte en problemen waar jij immers ook het beste jouw doelgroep kan bedienen. Hierdoor zal je vanzelf die toppositie binnen jouw branche krijgen.

Tip: Google kijkt steeds meer naar het bouncepercentage. Hoe meer jij voldoet aan de zoekopdracht van jouw bezoeker, hoe langer jouw bezoeker blijft op jouw pagina (dwell-time). Waarschijnlijk heb jij dan de meest waardevolle content volgens Google. Hierdoor zal jij vaker hoger getoond worden. Als je dan gaat voor hele algemene zoekwoorden dan kan het zijn dat het niet de informatie is die jouw bezoeker zocht. Dan “bounced” hij snel van je website, niet relevant dus.

Bounce percentage verlagen

03 Welke tools gebruik ik om de juiste zoekwoorden te vinden?

Voor het zoekwoorden onderzoek gebruiken wij een aantal verschillende tools die je kan indelen in twee groepen. Enerzijds bestaan er zoekwoorden tools om te bekijken waar jouw doelgroep naar opzoek is en anderzijds kunnen we onderzoeken hoeveel er naar gezocht wordt.

Keyword tools voor de doelgroep

Maak eerst aan de hand van je gezonde verstand een lijst met zoekwoorden of termen/zinnen die jij belangrijk vindt. Of beter nog, waarvan je weet dat jouw doelgroep daarop zoekt. Deze lijst gaan we vervolgens toetsen met een aantal tools om meer gerelateerde zoekwoorden te vinden.

Google search console

Het is lastig om in te schatten hoe je nieuwe landingspagina of blog zal presteren in de zoekresultaten. Als je je website goed hebt ingericht met Google Analytics en Search Console is dit het beste uitgangspunt om te zoeken naar nieuwe zoekwoorden. Met deze tools ben je al in het bezit van een hele hoop zoektermen waar jouw website nu op gevonden wordt. Pak hier de meest interessante zoekwoorden uit om mee verder te gaan in je onderzoek. Kies dan vooral de woorden uit die de meeste bezoeken hebben gegenereerd.

  • Open search console en ga naar prestaties.
  • Zet de datum op de afgelopen 12 maanden.
  • Sorteer vervolgens op het aantal klikken.

Door kennis te delen op deze woorden zal jouw positie, op de woorden waarop je nu al gevonden wordt, stijgen. Vandaar dat deze eerste stap erg belangrijk is!

Google suggest gebruiken
Google suggest

De lijst die je van tevoren vanuit je eigen denkwijze had opgesteld is waarschijnlijk inmiddels aan het veranderen. Je hebt vast woorden doorgestreept en nieuw gevonden zoekwoorden toegevoegd. Nu weet je, als het goed is, exact hoe jouw doelgroep jouw website in de huidige situatie bezoekt. Deze woorden gaan we nu gebruiken om te onderzoeken of potentiële bezoekers verschillende zoekopdrachten gebruiken. Iedereen zal bij het lezen denken, huh? Google suggest? Maar je kent de functie zeker! Wanneer je in de zoekbalk van Google een zoekwoord invoert dan komt de zoekmachine daaronder met suggesties, zie afbeelding hierboven.

Deze combinaties geven een mooi lijstje van alle zoektermen waarop het meeste wordt gezocht. Het is dus slim om de bovenste in ieder geval aan je lijstje toe te voegen, mits dit logisch is natuurlijk. Het is de manier om inspiratie op te doen voor het schrijven van je tekst.

Answer the public zoekwoordenonderzoek
Answer the Public

Een volgende tool geeft je nog meer inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep. De naam zegt het eigenlijk al “Answer the Public“. Je leert hiermee onwijs goed je publiek kennen. Ga naar de website en voer hier een aantal zoektermen in die je zojuist in je lijstje hebt verwerkt. Druk op “Get Questions” en je krijgt in één overzicht een visueel inzicht waar jij op gevonden kan worden. Zo heb je voor de aankomende 10 blog items inspiratie om te schrijven.

Doordat we steeds meer vragen als longtail zoekopdracht invoeren is de kans groot dat jouw website daarop gevonden wordt. Door deze tool krijg jij inzichtelijk wat voor vragen mensen stellen binnen jouw niche. Wanneer je hier antwoord op blijft geven word je vanzelf de autoriteit in jouw vakgebied!

Google trends
Zoekterm bitcoin in de afgelopen jaren
Google trends

In Google Trends kan je zien hoe bepaalde zoekwoorden, waarvan jij denkt dat jouw doelgroep naar zoekt, scoren. Deze tool maakt namelijk inzichtelijk in welke periode mensen het meest zoeken op een bepaalde zoekterm. Zo weet je of het überhaupt zin heeft om op dit moment te schrijven over een bepaald onderwerp. Wanneer je een nieuwe trend ziet opkomen dan is het aanbevolen om meer over dat onderwerp te gaan schrijven. Hoe meer je schrijft over deze trend hoe sneller Google jouw website als relevant beschouwd(= hoger in Google).

Extra tip: Voor online marketing is dit ook handig zodat je niet op de verkeerde momenten advertentiebudget er tegenaan gooit in bijvoorbeeld Google Adwords.

Keyword Tools zonder achtergrond informatie

Wanneer je totaal geen (waardevolle) informatie hebt of je wilt over een ander (nieuw) onderwerp gaan schrijven maken we gebruik van andere tools. Door tools te gebruiken als Ubersuggest of Keywordtool.io krijg je verschillende inzichten en suggesties waar je zelf niet eens over na had gedacht. Naast deze twee tools zijn er ook nog talloze andere tools te gebruiken. Maar voor dit blog bespreek ik de twee beste gratis mogelijkheden.

Een belangrijk voordeel van deze tools is dat je kan inzien hoe je concurrenten scoren op bepaalde woorden. Zo behoed je jezelf voor het schrijven van content wat niemand leest.

Zoekwoorden onderzoek uitbesteden
Ubersuggest

Persoonlijk vind ik dit de best tool die er (gratis) beschikbaar is. Zelfs in het Nederlands! Het geeft je snel waardevolle zoektermen en gerelateerde zoekwoorden inclusief het zoekvolume per maand. Houd er wel rekening mee dat dit een schatting is en het kan heel soms afwijken van de werkelijkheid. Het voordeel van deze tool ten opzichte van Google is dat de lijst veel langer is en je volledige informatie over een zoekterm te zien krijgt inclusief de trend.

  • Ga naar Ubersuggest en voer een domeinnaam in of keyword.
  • Kies aan de linkerkant voor keyword ideeën(afbeelding).
  • Klik op een woord en je ziet in de rechter kolom hoeveel verkeer de top 1 positie eruit haalt.
  • Kijk vooral eens naar hoeveel procent kans er is dat je in de top 20 terecht komt, zeer waardevol!

Extra tip: Sinds kort is het ook mogelijk om de domeinnaam van een concurrent in te voeren. Hier haal je extra informatie uit en maak je niet de fouten die je concurrent misschien al heeft gemaakt.

Keywordtool.io

In vergelijking tot Ubersuggest is het inzien van het zoekvolume niet gratis maar een betaalde optie. Ten opzichte van Google is deze tool iets specifieker wanneer je inspiratie zoekt voor jouw niche. Die specifiekere zoekwoorden geven meer inzichten waar jij op wil scoren. Je kan hierdoor nog beter de behoefte van de zoeker vervullen en zo hoger in Google ranken. Maar wanneer je bovenstaande tips hebt doorlopen bij het zoeken naar de behoefte van je doelgroep weet je als het goed is al genoeg.

Conclusie

Ik kan iedereen aanbevelen om zo nu en dan een zoekwoorden onderzoek te doen. Het geeft je de beste inzichten in jouw doelgroep en mega veel inspiratie om waardevolle content te schrijven. Wanneer je beter gevonden wil worden in Google is het dus van belang om de meest waardevolle content te bieden aan de zoeker. Het kan in ieder geval niet liggen aan dit stappenplan voor een zoekwoorden onderzoek. En onthoud: Content is King!

Hoger in Google komen?

Wij helpen graag met het vinden van jouw doelgroep d.m.v. een zoekwoorden onderzoek?
Neem gerust contact met ons op!