Extra omzet door Black Friday

Black Friday staat om de hoek en net zoals iedere Hollander zijn ook wij gek op koopjes (mega) kortingen! Er is al een tijdje een verschuiving gaande in het koopgedrag van de consument. Wij laten steeds meer de fysieke winkel links liggen en kopen ons suf op het internet, ondanks de leegstand die daarmee gepaard gaat. Maar het grootste voordeel van online shoppen is de mogelijkheid om prijzen snel te vergelijken. Met Black Friday is er bijvoorbeeld zoveel aanbod dat het bijna onmogelijk is om alle fysieke winkels een bezoekje te brengen. Je bent bijna gek als je niet met deze trends meegaat, je laat immers een hoop omzet liggen!

Waar komt Black Friday toch vandaan?

Black Friday is over komen waaien vanuit de Verenigde Staten. De dag waarop Black Friday “gevierd” mag worden is afhankelijk van Thanksgiving Day. Thanksgiving wordt in Amerika elke vierde donderdag van november gevierd. De dag na Thanksgiving is dus altijd een vrijdag en beter bekend als Black Friday. Duizenden webshops doen producten en merken voor korte tijd in de (online) winkel met hoge kortingen. Met dit fenomeen neemt ieder jaar de omzet en het volume wereldwijd toe. Inslaan voor de feestdagen dus!

Hierboven zie je hoe snel de opkomst van Black Friday in Nederland is in de afgelopen 5 jaar. Dit biedt voor jou als (online) winkel eigenaar dan ook ontzettend veel kansen.

FOMO (fear of missing out)
Het voordeel van een online winkel is dat je perfect kan inspelen op de urgentie van een deal. “Koop nu om de deal niet te missen”, aangevuld met een tikkende timer werkt anno 2018 nog steeds het beste. Het zit nu eenmaal in ons instinkt om erbij te horen. “Wat nou als ik deze deal mis en er niet bijhoor?”

Emotie
Gebruik niet zomaar een willekeurig tellertje wat afloopt maar zorg ervoor dat je de waarde van een deal benadrukt. Een boodschap met emotie doet hierbij wonderen. Het geeft immers meer voldoening om cadeaus voor andere te kopen dan voor jezelf, zeker vlak voor de feestdagen! Klaar zijn voor kerst? Wij hebben de leukste kerstcadeau’s met 50% korting!” Ga voor de Unique buying reasons in plaats van Unique selling points, de consument wordt immers steeds slimmer!

Wees uniek
Wees anders dan de duizenden bedrijven die ook meedoen aanBlack Friday! Zorg voor een onbewuste beïnvloeding door verwarring te zaaien. “Deze schoenen kosten maar 5 tientjes tijdensBlack Friday” of bied een product geheel gratis aan. Uit onderzoek blijkt dat je meer verkoopt als je anders bent dan “normaal”. Per dag ziet een mens meer dan 3000 reclame uitingen, zorg er in ieder geval voor dat jij opvalt met jouw bedrijf.

Online marketing strategie
Zorg ervoor dat je een duidelijke (online) marketing strategie opbouwt voor acties
zoalsBlack Friday. Buiten een webshop, die technisch in orde moet zijn en de vele bezoeken aan moet kunnen, is het belangrijk dat je gezien wordt. Zoek een degelijke partner in online marketing die je hierbij kan helpen, je verdient dit zeker terug. Hiernaast is een actie als black friday perfect om je vindbaarheid in Google een boost te geven! Zie dit soort momenten dan ook om potentiële klanten te binden aan jouw merk.

Doe jij mee aan Black Friday 2018?
Wij helpen je graag aan de perfecte webshop!

Webshop laten maken?

Na het lezen van het blog nog vragen of wil je graag een afspraak maken?
Vul het contactformulier in en wij nemen graag contact met je op!

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.