Kennisbank

Conversie tracking

Flerque. » Kennisbank Internet Marketing » Conversie tracking

Wat is conversie tracking.

Conversie tracking laat zien wat bezoekers van de website doen nadat ze de website hebben gevonden, of als ze iets kopen, zich inschrijven, bellen of de app van de website downloaden. Hiermee kan dus bijgehouden worden of de website daadwerkelijk klanten oplevert of dat er iets mis is waardoor bezoekers wegklikken en geen gebruik maken van de producten of diensten van de website.

Door middel van conversie tracking kunnen de volgende gegevens verzameld worden:

  • Hoeveel bezoekers er op de website zijn geweest.
  • Hoe zij op de website terecht zijn gekomen.
  • Hoeveel bezoekers uiteindelijk over zijn gegaan tot conversie; of koop van product of gebruik gemaakt hebben van een dienst dan wel informatie hebben aangevraagd over het product of de dienst.

De meest gebruikte manier voor conversie tracking is door middel van Google Analytics. Deze (gratis) software is de meest uitgebreide en makkelijkst te gebruiken software is die momenteel zich op de markt bevind.

Om de conversie tracking in te stellen, moet er iets op de website geïnstalleerd worden, waardoor er een signaal naar Google Analytics wordt gestuurd en die begint te tellen. Dit signaal, ook wel trigger events, kan verschillende vormen hebben. De meest voorkomende zijn:

  • Het bezoeken van een bepaalde webpagina (destination)
  • Het versturen van een event (event)
  • Het eindigen op de bedankt-pagina van een website nadat er een product is aangekocht of een formulier is ingevuld.

Al deze trigger events komen in statistieken terecht, die Google Analytics maakt met de aangewezen factoren. Hiermee kan een duidelijk overzicht worden gemaakt van wat er precies gebeurt op de website en waar de verbeter punten zitten. Wanneer er veel bezoekers op de website terecht komen betekent dat dat de website goed vindbaar is, maar op het moment dat er geen koop gesloten wordt dus dat er niemand op de bedankt-pagina uitkomt, is er iets mis met de informatie op de website waardoor mensen zich niet aangetrokken voelen om iets te kopen of in te vullen.

Door middel van conversie tracking kan dus gekeken worden hoe zinvol de website is en waar de verbeterpunten liggen.

Kernwaarden Flerque.

Wat onze huidige klanten zeggen wanneer zij aan Flerque denken, bekijk ook onze Google Reviews

Betrouwbaar
Snel in oplevering
Service gericht

Ergens hulp bij nodig?

Je kunt ons bereiken via 070 449 46 95 en wij helpen je graag, mailen kan ook naar info@flerque.nl of laat hier een terugbelverzoek achter.