Kennisbank

Cost Per Thousand

Wat is CPT.

CPT staat voor Cost per Thousand, ook wel CPM/Cost per Mille, waarbij Mille Latijns is voor duizend. Letterlijk vertaald naar het Nederlands betekent het ‘Kosten per Duizend’. CPT staat voor de kosten per duizend vertoningen van de advertentie, of impressies van de advertentie. Het is een afrekenmodel voor (online) adverteren.

Bij CPT betaalt de adverteerder een vergoeding voor elke 1000 keer dat de advertentie getoond wordt. Dus niet net als bij CPC voor elke keer dat de er op de advertentie geklikt wordt, maar enkel voor het vertonen van de advertentie. Van dit afrekenmodel wordt voornamelijk gebruik gemaakt wanneer het doel is om een zeer breed publiek te bereiken. Dit draagt niet alleen bij aan directe verkopen, maar ook juist aan de kracht van het merk, de naamsbekendheid en de reputatie.

In de offline wereld wordt ook veel gebruik gemaakt van CPT, onder andere op de radio, tv, in kranten of tijdschriften of zelfs langs de grote weg. Binnen marketing is het de beste benchmark om te meten hoeveel een campagne kost in verhouding tot de opbrengsten van de advertentiecampagne. Dit is ook een hele goede manier om online advertenties te kunnen vergelijken met offline advertenties.

CPT of CPM wordt berekend door de kosten van de advertentie te delen door het aantal vertoningen van de advertentie, dit is dus per duizend. Wanneer er dus een (online) advertentieruimte aangeboden wordt voor € 20 CPT, betekent het dat er € 20 betaald wordt voor elke duizend vertoningen (online, tv, reclamebord) of per duizend exemplaren in de oplage van tijdschrift of krant.

Kernwaarden Flerque.

Wat onze huidige klanten zeggen wanneer zij aan Flerque denken, bekijk ook onze Google Reviews

Betrouwbaar
Snel in oplevering
Service gericht

Ergens hulp bij nodig?

Je kunt ons bereiken via 070 449 46 95 en wij helpen je graag, mailen kan ook naar info@flerque.nl of laat hier een terugbelverzoek achter.