Kennisbank

Herhalingsaankoop

Flerque. » Kennisbank Internet Marketing » Herhalingsaankoop

Wat is een herhalingsaankoop.

Herhalingsaankoop betekent dat dezelfde klant een tweede, derde of volgende keer een aankoop doet bij dezelfde winkel of webwinkel. Een ander woord voor herhalingsaankoop is repeat purchase of vervolgaankoop. Wanneer een klant terugkeert bij een zelfde winkel betekent dit niet automatisch dat het om een trouwe klant gaat, het kan goed zijn dat de klant ondertussen ook de concurrentie in de gaten houdt of zijn aankopen ergens anders doet.

Vaak gaat het bij een herhalingsaankoop er niet alleen om dat de klant bij dezelfde winkel komt, maar ook het zelfde product aanschaft en dat dit product afkomstig is van dezelfde fabrikant. Veel retailers en merken zijn er op uit om een langere relatie met een klant aan te gaan. Wanneer een klant bijvoorbeeld een printer koopt van een bepaald merk, wil de fabrikant ook dat de klant cartridges koopt van hetzelfde merk. Dit principe wordt vendor lock-in genoemd.

Er zijn verschillende manieren voor het verhogen van herhalingsaankopen:

    • Geef klanten een reden om (opnieuw) te kopen: Zorg voor uniek product, een scherpe prijs, extra voordeel of een uitstekende klantenservice.
    • Spreek klanten persoonlijk aan: Zorg dat de klant zich anders voelt omdat hij al vaker bij de winkel is geweest. Mensen vinden het fijn om zich speciaal te voelen.
    • Benader de klant op een relevant moment: Des te beter getimed, des te relevanter de boodschap en des te meer kans op succes.
    • Bied klanten voordeel: Het meest effectieve voordeelprogramma is het ‘directe voordeelprogramma’, maar ook een spaarprogramma loont.
    • Maak het de klant gemakkelijk: De mogelijkheden op dit punt zijn groots. Verleidt ze met een nieuw product of betere, snellere, goedkopere service.
    • Trek de klant over de streep: Probeer de klant over de streep te trekken met extra informatie, ratings, reviews, service, garanties, enzovoorts.
    • Verhoog de frequentie van aanschaf en gebruik: Klanten kunnen op verschillende manieren gestimuleerd worden om een product vaker aan te schaffen en meer of in grotere hoeveelheden te gebruiken.
    • Zorg voor cross-sell, up-sell en deep-sell: Andere producten (cross-sell), meer vergelijkbare producten (deep-sell) en duurdere versies (up-sell).
    • Verlies de klant niet uit het oog en zorg voor binding: Vaak heeft dit te maken met de levenscyclus van het product. Maar een bekend gezegde luidt niet voor niets ‘uit het oog uit het hart’.

Kernwaarden Flerque.

Wat onze huidige klanten zeggen wanneer zij aan Flerque denken, bekijk ook onze Google Reviews

Betrouwbaar
Snel in oplevering
Service gericht

Ergens hulp bij nodig?

Je kunt ons bereiken via 070 449 46 95 en wij helpen je graag, mailen kan ook naar info@flerque.nl of laat hier een terugbelverzoek achter.