Kennisbank

Key Performance Indicator

Wat betekent KPI.

KPI staat voor Kritieke Prestatie-indicatoren, ook wel Key Performance Indicator, metric of key figure. Maar KPI zijn de variabelen om prestaties van ondernemingen, merk of product te analyseren. Dit is iets anders dan critical success factors. Het zijn de variabelen waaraan valt af te lezen of een organisatie op koers ligt ten opzichte van de bepaalde doelstellingen. Dit kan bijvoorbeeld de klanttevredenheid van een bedrijf zijn, maar ook omzet of winst kan worden gezien als een KPI.

KPI’s zijn het middel om de vooruitgang en de kwaliteit te meten. Het zijn op voorhand overeengekomen parameters die het prestatieniveau van kritische bedrijfsactiviteiten weergeven. KPI’s helpen een organisatie de bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Het wordt ook gebruikt om het succes van een organisatie in het algemeen te meten, of het succes van een bepaalde actie of campagne. Deze eenheden maken de mate van succes en de voortgang van het nastreven van lange termijn doelen inzichtelijk.

De mate van kritiek onderscheidt een key performance indicator van andere prestatie-indicatoren. Organisaties hebben doorgaans zeer veel informatie beschikbaar over het eigen functioneren, maar de KPI’s zorgen voor een hanteerbaar beeld op basis van de meest essentiële statistieken.

Vaak zetten organisaties hun langetermijnstrategie om in operationele doelstellingen. Door binnen deze doelstellingen KPI’s op te nemen, wordt het halen van deze doelstellingen meetbaar (SMART).

Voorbeelden van KPI’s:

  • Aantal nieuwe klanten
  • Omzet (of omzetgroei)
  • Gemiddelde levertijd van een bestelling
  • Uniek bereik van de website
  • Aantal klachten
  • Spontane naamsbekendheid

Door het opstellen van realistische doelstellingen en het monitoren van de voortgang hierop, kan er als organisatie meer grip gekregen worden op de processen. Zo ontstaat sneller de mogelijkheid om bij te sturen waar het nodig is, om zo een optimaal resultaat te behalen. Het blijkt echter toch knap lastig om helder te krijgen waarop gemonitord moet worden om op tijd actie te kunnen ondernemen.

Kernwaarden Flerque.

Wat onze huidige klanten zeggen wanneer zij aan Flerque denken, bekijk ook onze Google Reviews

Betrouwbaar
Snel in oplevering
Service gericht

Ergens hulp bij nodig?

Je kunt ons bereiken via 070 449 46 95 en wij helpen je graag, mailen kan ook naar info@flerque.nl of laat hier een terugbelverzoek achter.