Wat is upsellen.
Upsell of Upselling is een verkooptechniek waarbij de verkoper grotere winst of omzet probeert te halen door de koper een duurder of uitgebreider product of pakket te verkopen dan dat de koper oorspronkelijk van plan was. Een ander woord voor upselling is bijverkoop.
Upselling wordt vaak verward met crosselling. Crosselling is wanneer een verkoper een product aan biedt wat past bij het zojuist aangekochte product. Terwijl upselling eigenlijk meer het upgraden is van het product wat de klant wilde kopen naar een beter, sneller of luxer product.
Een algemene richtlijn voor upsell is dat het product ongeveer 30% duurder mag zijn dan waar de klant in eerst instantie voor wilde gaan, zodat de klant niet zal afhaken.
Upselling kan helpen het conversiepercentage ter verhogen en meer producten te verkopen. Bovendien biedt het de mogelijkheid om meer producten uit het assortiment te tonen aan klanten en hierdoor meer tevredenheid te verkrijgen.
Tips voor upselling:
-
- Toon het aanbod, maar overdrijf niet. Teveel keuzemogelijkheden aanbieden brengt potentiële klanten alleen maar in verwarring. In de meeste gevallen is het beter om een kleiner maar relevanter aantal producten te tonen.
- Laat alleen maar producten zien die bij elkaar passen en die de koopintentie van klanten ondersteunen. Het aanbieden van een nieuwe spiegelreflexcamera aan klanten die op zoek zijn naar een camera voor een aantrekkelijk prijs, zou verspilde moeite zijn.
- Ondanks dat de productprijs bij de koop een bepalende factor is, blijft de gedachte ‘Klanten kopen geen duur product’ een mythe. Andere bepalende factoren zijn bijzondere aanbiedingen, eventuele tegoedbonnen, verzendkosten en klant- en productbeoordelingen. Dat wil zeggen dat een klant in principe bereid is om meer te betalen als het upsell-product betere beoordelingen heeft en beter voldoet aan zijn of haar wensen.
- Maak duidelijk waarom de upsell beter is voor de klant. Dat kan op basis van emotionele redenen zoals: Met deze extra batterij raakt je camera niet meer snel leeg. Dit kan ook op basis van logica: “Als je deze batterij erbij koopt zijn de verzendkosten gratis”. Door de emotionele en logische redenen aan elkaar te koppelen is de kans groter dat iemand het product koopt.
Kernwaarden Flerque.
Wat onze huidige klanten zeggen wanneer zij aan Flerque denken, bekijk ook onze Google Reviews
Ergens hulp bij nodig?
Je kunt ons bereiken via 070 449 46 95 en wij helpen je graag, mailen kan ook naar info@flerque.nl of laat hier een terugbelverzoek achter.